Wat leuk dat je bent gestart met Moneybird! Het is zéker een aanrader om jouw boekhouding in een boekhoudprogramma te doen. Moneybird is daarin een hele goede keuze. Het programma is zeer gebruiksvriendelijk en heel overzichtelijk. Op die manier heb je altijd een up-to-date overzicht van hoe jouw bedrijf er financieel voor staat!

In deze blog geef ik je 5 handige tips waarmee jij een beetje op weg geholpen wordt in Moneybird.

Tip 1    De zakelijke rekening

Mijn eerste advies als je een bedrijf begint, is om een aparte zakelijke bankrekening te openen. Op die manier lopen zakelijke en privé uitgaven en inkomsten niet door elkaar heen en dit voorkomt een hoop uitzoekwerk.

Tip 2   Automatische bankkoppeling

Je kunt jouw Moneybird account koppelen met heel veel verschillende banken. Jouw account wordt dan gekoppeld aan jouw zakelijke bankrekening. Op die manier worden dagelijks alle banktransacties automatisch in Moneybird geüpload. Buiten dat dit super handig is, voorkomt het ook fouten. Je loopt dan niet meer het risico dat je banktransacties dubbel krijgt of vergeet.

Voor een bankkoppeling met een boekhoudpakket betaal je wel een klein bedrag per maand aan jouw bank. Hoeveel dit is, is per bank verschillend, maar het is het zeker waard!

Tip 3    De Moneybird app

Mijn derde tip is het downloaden van de Moneybird-app op jouw telefoon. Met deze super handige app heb je altijd en overal inzicht in jouw financiële situatie. Ook kun je al je bonnetjes direct inscannen, zodat ze meteen in jouw administratie worden verwerkt. Op die manier ben je nooit meer een bonnetje kwijt.

Tip 4   De Scan & Herken functie

Via een uniek Moneybird emailadres, kun je jouw inkoopfacturen direct vanuit je mail naar Moneybird sturen. Deze worden dan in Moneybird geüpload. Mocht de afzender al tussen jouw contacten staan, dan herkent Moneybird deze en zullen de meeste gegevens op de factuur al automatisch worden ingevuld in Moneybird. Dat scheelt weer een hoop werk.

 Tip 5   Categorieën

De laatste maar zeker niet onbelangrijke tip in deze blog is om binnen Moneybird categorieën aan te maken. Categorieën worden door Moneybird gebruikt in plaats van grootboeken. Je boekt je inkomsten en uitgaven op een bepaalde categorie, bijvoorbeeld “omzet” of “huur” of “brandstof”. Op die manier heb je altijd overzichtelijk waaraan geld is uitgegeven of verdiend.  

Er staan in Moneybird al heel veel standaard categorieën ingesteld, maar je kunt zelf ook nieuwe toevoegen, net wat jij handig vindt.

Ik hoop dat ik je met deze tips een beetje op weg geholpen heb. Dit was slechts een heel klein gedeelte van alle mogelijkheden die er zijn met Moneybird. Mocht je vragen hebben, neem gerust contact met me op.

 Heel veel succes met jouw Moneybird-ervaring!

Liefs

Annemarie